Vaste gewoontes, nieuwe inzichten

lampje 2

Binnen iedere organisatie ontstaan door de jaren heen bepaalde tradities en gewoontes. Denk maar eens aan het nuttingen van de lunch of het vieren van een verjaardag. Bij het ene bedrijf eet iedereen zijn eigen meegebrachte boterhammen tijdens een wandeling in de buurt van het kantoor, bij het andere bedrijf wordt gezellig de tafel gedekt voor een gezamenlijke lunch. Dat geldt ook voor het vieren van verjaardagen. Binnen de ene organisatie is dit niet of nauwelijks een issue en bij het andere bedrijf wordt er een klein feestje gevierd met cadeautjes en gebak.

Ontstaan deze verschillen als gevolg van bewuste keuzes? Of ontstaat dit door spontane acties die vervolgens vaste patronen worden? Dat geldt niet alleen voor het lunchen of het vieren van verjaardagen maar ook in de manier waarop we met elkaar werken. Vaste patronen in werkprocessen.  Op zich natuurlijk niets mis mee maar daar schuilt wel een gevaar in.

Werken op basis van vaste patronen kan er toe leiden dat je je scherpte verliest. Natuurlijk is het prettig om op routine te werken maar denk je wel eens na of je je werk niet slimmer kan organiseren? Kan het niet sneller? Of met minder kans op fouten? Op welk punt kan de overdracht naar je collega verbeterd worden? Wat kan jij eraan doen om de samenwerking met je collega’s te verbeteren?

Het werkt heel verfrissend als je van tijd tot tijd afstand doet van de vaste patronen. Maar wanneer doe je dat? Dat kan natuurlijk op ieder gewenst moment. Maar je kunt ook gebruik maken van natuurlijke momenten. Bijvoorbeeld als een collega zijn of haar baan heeft opgezegd en vertrekt. Juist op zo’n moment is het goed om weer eens kritisch naar de interne organisatie te kijken. Stel jezelf dan eens de vraag of het wel slim is om de functie op exact dezelfde manier in te vullen.

Het tijdelijk invliegen van een interimmer kan op zo’n moment verhelderend werken. De interimmer is snel inzetbaar, heeft veel ervaring en kan zonder lange inwerkperiode direct aan de slag. Zo is de continuïteit en kwaliteit gewaarborgd en het geeft jou de tijd om rustig na te denken over hoe je de organisatie opnieuw wilt inrichten en optimaliseren. De interimmer kijkt graag over jouw schouder mee en doet dit met een frisse blik. Een kleine tip kan je soms op heel andere gedachten brengen.